6 storslåede vandreruter i Benalmádena, Andalusien

Spanien er velsignet med nogle enestående bjergområder, der indbyder til både kortere og længere – og mere eller mindre udfordrende – traveture. Og der er bare noget fantastisk livgivende ved at lægge byen bag sig og lade sig omfavne af den storslåede natur!

Bjergene omkring Benalmádena - nærmere bestemt bag landsbyerne Arroyo de la Miel, Benalmádena og Mijas Pueblo - er ideelle til vandreture. Alle ruterne, på nær én, går mere eller mindre stejlt opad, så en vis fysisk form er tilrådelig. De fleste vil dog sagtens kunne være med på de mindst stejle af ruterne. Strabadserne belønnes i form af nogle helt spektakulære udsigter over bjergene, kysten og Middelhavet!

Vandretur Benalmadena Calamorro

Går ferien til Malaga kan I her finde mere information om området og tage et kig på vores brede udvalg af ferieboliger i Malaga-provinsen.

Skal I på ferie i det nordlige Spanien, kan I også dér finde helt enestående vandremuligheder, f.eks. disse 5 fantastiske vandreruter i Asturien.

De seks ruter beskrevet nedenfor er gradvist anlagt, siden man i 1998 begyndte at udvide og forbedre de 6 km stier, der fandtes dengang. I dag går der omtrent 45 km vandresti gennem vekslende landskab og varierende udsigt.

Flere af ruterne fører op ad bjerget Calamorro bag Arroyo de la Miel. Fra toppen af bjerget går en kabelbane, som ender bag togstationen i Arroyo de la Miel. Efter den hårde gåtur kan man derfor med fordel lade sig transportere ned og bare nyde udsigten, mens man giver benene et hvil. Turen kan naturligvis også gøres omvendt: man kan tage kabelbanen op og gå ned – blot man ikke undervuderer den belastning, det faktisk er for benene at gå nedad.

Rute 1: Arroyo de los Muertos

Rute 1 har to alternativer: ‘Calamorro’ og ‘Ermita’. Førstnævnte er længst, men til gengæld mindre stejl.

Distance: Ca. 2-3,5 km

Calamorro Benalmadena

Rute 1 (begge alternativer) starter ved Miguel Hernández-skolen i Arroyo de la Miel. Herfra går I under motorvejen, og nogle hundrede meter oppe ad bjerget møder I et vejkryds. Holder I til højre ad Calamorro-vejen kan I gå hele vejen op ad bjerget til toppen, hvor kabelbanen ender. Holder I til venstre, kommer I op til et kapel (ermita), hvorfra der er alletiders udsigt. Den sidste lille del af denne rute er noget stejl.

Rute 2: Los Leñadores

Distance: Ca. 2,5 km (1-1,5 t)

Sværhedsgrad: medium

Denne rute er den korteste, og den veksler mellem stejle og flade stykker. Der er nemmest adgang til ruten fra hovedvej A-368 i det store sving godt en kilometer øst for Benalmádena Pueblo. Her drejer I nordpå, idet motorvejsbroen tårner sig op over jer. I skal ikke helt ind under broen, men derimod holde til højre op ad en stejl sti. Den leder op forbi et ufærdigt boligbyggeri, der vidner om finanskrisens pludselige indtræden, som fik mange byggeprojekter i Spanien til at gå i stå fra den ene dag til den anden. Lidt efter når I op på en større vej, hvorfra I skal over en bro - ad Calle Everest, intet mindre! - som fører hen over motorvejen.

Vandretur Benalmadena Rute 2

Det første stejle stykke byder på spektakulær udsigt over Benalmádena Pueblo og kystområdet ned mod Middelhavet. Efter nogle flade stykker og en mere jævn stigning når I en bakketop, hvor I kan se Rute 6, som går vestpå. Her ligger resterne af en gammel kilde og et par stenbænke, og det er et oplagt sted at holde hvil. Dernæst drejer I opad mod højre og tager den sidste meget stejle stigning (godt 15 min) til toppen af Calamorro.

På toppen venter belønningen, og den er hele turen værd: den mest fantastiske udsigt over kysten i både østlig og vestlig retning. Hvis I ankommer på det rigtige tidspunkt (omkring kl 13 og 15.30 afhængig af sæsonen), kan I desuden overvære en opvisning med tamme rovfugle. Derefter kan I tage kabelbanen ned til Arroyo de la Miel.

Rute 3: El Quejigal

Distance: Ca. 3 km (1-1,5 t)

Vandretur Benalmadena Rute 3

Ligesom Rute 2 starter denne rute i svinget på A-368 ved den høje motorvejsbro. Gå ind under broen og opad mod venstre. Efter det indledende zigzag op ad bjerget går ruten ind gennem nåleskov. Stien er af fin kvalitet, visse steder dog med lidt løse sten eller sand. På højre hånd strækker kløften sig under jer, og der er udsigt til den modsatte bjergside - og indimellem også til Middelhavet bag jer.

Vandretur Benalmadena

Undervejs vil I se adskillige små stenbygninger, som blev brugt dengang man ledte vand fra bjergene ned mod landsbyerne på kysten. Ruten ender idet den når toppen og krydser Rute 6. I kan følge denne rute mod højre eller venstre og gå ned igen ad f.eks. Rute 2 eller Rute 4.

Rute 4: Tajo de la Sabia

Distance: Ca. 3,5 km (1,5 t)

Sværhedsgrad: medium

I den østlige udkant af Benalmádena Pueblo, lige efter den sidste række butikker og restauranter på højre hånd, går en stejl villavej op mod motorvejen. For enden finder I en legeplads og en lille låge, som I går igennem for at komme ned i tunnelen under motorvejen. Kort inde på ruten kan I vælge mellem to veje, én gennem nåleskov og en anden mere direkte, stenet rute op ad bjerget.

Vandretur Benalmadena Rute 4

En del af ruten går gennem en smal kløft, men trods manglen på udsigt er omgivelserne utroligt smukke. I vil snart svinge østpå og kunne vende jer om og nyde udsigten over bjergsiden og Middelhavet. Ved toppen kan I gå til højre ad Rute 6 og derefter ned ad Rute 3 eller 2, eller I kan gå til venstre og ned ad rute 5.

Rute 5: Mina de la Trinidad

Distance: Ca. 5 km (1,5-2 t)

Sværhedsgrad: medium-høj

Omtrent en kilometer vest for Benalmádena Pueblo, i rundkørslen oven for den buddhistiske stupa, går I opad i retning af motorvejen. For enden af vejen går I til venstre ad et lille jordstykke, som leder hen til en tunnel under motorvejen. Lige efter tunnelen går stien stejlt opad mod højre. Følg skiltene der markerer “R- 5”. Ruten går vestpå, for en stor del langs kanten af bjerget, så der er den smukkeste udsigt over kysten!

Vandretur Benalmadena Rute 5

Efter en lille halv time kommer I til en brat stigning med halvstore, løse sten. Hænderne må nok i brug for en sikkerheds skyld på det stejle stykke, men I skal kun ca. halvt op, før I drejer til højre ad en lidt mere fremkommelig sti. Den fører forbi den nedlagte mine, Mina de la Trinidad. Har I lommelygter med, kan I bevæge jer ind i minens ujævne gange, såfremt det sker med forsigtighed.

Vandretur Benalmadena rute 5

Efter minen kommer I helt ud at gå på kanten af bjerget ad stenede stier, der til tider er temmeligt stejle eller nærmest som trapper. Ruten zigzagger en del, så hold øje med pile og andre mærker malet på stenene, ind til den sidste lange, jævne stigning op til antennetårnet på toppen af bjerget, Cerro del Moro.

Vandretur Benalmadena Rute 5

Herfra kan I gå ned igen mod Benalmádena eller gå ind på Rute 6, som fører østpå langs bjergryggen. Man kan også fortsætte vestpå til Mijas Pueblo. Denne tur går stort set kun nedad og tager yderligere 1,5 times tid.

Rute 6: Los Cazadores

Distance: Ca. 5 km (1,5 t)

Sværhedsgrad: lav-medium

Rute 6 starter i 900 meters højde og går langs bjergryggen ad Cerro del Moro til Puerto Viejo. Den kan kun nås ved først at gå op ad en af de andre ruter, eller i bil ad asfaltvejen som går fra fra A-368, ca. midt mellem Benalmádena og Mijas, op til til antennetårnet (toppen af rute 5).

Vandretur Benalmadena

Ruten går primært let nedad, men med enkelte lette stigninger undervejs. Stien er af god kvalitet, men visse steder meget sandet, hvilket gør den tungere at gå ad. For enden af ruten kan I gå ned ad Rute 1 eller 2, eller tage den stejle stigning (ca. 15 min) op til toppen af Calamorro, hvorfra I kan tage kabelbanen ned.