Montes de Málaga naturpark

Montes de Malaga er kendt som Malagas åndehul. Naturparken ligger kun få kilometer nordøst for Malagas centrum, men det føles som om, man er trådt ind i en anden verden. Adskillige vandreruter,naturskønne områder ideelle til picnic samt de traditionelle ‘ventas’ (restauranter)gør området populært blandt både familier på søndagsudflugt, hundeluftere og mountainbike-entusiaster.

Montes de Malaga

Det anbefales at prøve den lokale specialitet, ‘plato de los montes’, som oprindeligt blev serveret for områdets arbejdere. Plato de los Montes består typisk af lomo (røget filet) med pommes frites, chorizo, æg og stegt peberfrugt. Den serveres bl.a. i ventas på Camino del Colmenar.

Historien om Montes de Malaga

Bjergene er dækket af skov og har utallige dale og dybe sprækker. Mange steder er der gravet ud til tunneller og vandløb, der fører vandet ned ad bjerget uden at ødelægge stierne.De første skove blev netop plantet for at skærme Malaga mod oversvømmelser, som havde plaget byen i århundreder.

Men i 1600-tallet vandt vinproduktionen indpas, og vindyrkerne fældede skoven og satte vinplanter i stedet. Det medførte en ny bølge af næsten årlige oversvømmelser, men først i 1930’erne blev et nyt beplantningsprogram iværksat.

Montes de Malaga

I dag dækker Montes de Malaga knap 5000 hektar nåletræsskov. Indimellem ses dog også egetræer, som dominerede området før den ny beplantning. Det højeste bjerg i naturparken er 1032 meter høje La Reina. Der findes et rigt dyreliv i Montes de Malaga, med bl.a.kamæleoner, vildsvin, ræve og ørne.

Picinic

Næsten ved toppen af Montes de Malaga kan man dreje ned ved kilometerstenen Km 544 i retning mod Lagar de Torrijos. Her findes det etnologiske museum (Ecomuseo Lagar de Torrijos), som er et besøg værd, og fra museets parkeringsplads kan man gå omtrent en kilometer ned til et stort picnic-, grill- og campingområde, Area recreativa Torrijos.

Montes de Malaga blomst

Vandreruter

Der findes adskillige mere eller mindre tydeligt markerede ruter i Montes de Malaga. Som udgangspunkt kan det bedst betale sig at køre i bil (evt. taxa) til et centralt sted og gå derfra.

Fra Fuente de la Reina (ca. 15 km oppe ad A-7000, kort efter km. 546) går en rute ned ad bakke forbi Mirador Vázquez Sell (se billedet nedenfor) til El Cerrado. Herfra kan man gå videre op til Mirador del Cochino og derfra op til hovedvejen igen, hvor man kommer ud ved Km 547. Turen er i alt omtrent 6 km. Vi gik den par timer i rask tempo inkl. frokostpause. Vi havde på vejen op bedt taxachaufføren om hans nummer, så vi kunne ringe efter ham, når vi var færdige.

Mirador Vazquez Sell - Montes de Malaga

Mirador del Cochino (adgang via A-7000 forbi El Cerrado): Herfra kan bl.a. tages en flad rute til Mirador Vázquez Sell.

Area Recreativa El Cerrado (ved Hotel Humaina): Sendero El Cerrado er omtrent 2,8 km lang og har en lav sværhedsgrad.

Area Recreativa Torrijos (ved Ecomuseo Lagar de Torrijos): Sendero Torrijos er kun ca. 2,5 km lang, men er en af områdets smukkeste ruter.

Explanada de Contadora: Herfra kan vandres længere ruter, f.eks. en 14 km cirkulær rute til Lagar de Torrijos og tilbage.

Læs om flere vandreruter i Montes de Malaga (i højre side findes en liste med ruter nær Malaga).

Montes de Malaga, Mirador Cochino

Adgang i bil

I bil er det nemt at komme til Montes de Malaga, og man kan køre ganske langt op i naturparken, da der både er gode køreveje og tydelig skiltning. Der er adgang via Camino del Colmenar – også kendt som Carretera de los Montes – i den nordlige del af Malaga by, i forlængelse af Avenida de Capuchinos. Camino del Colmenar bliver siden til A-7000.

Kommer man fra øst følger man hovedvejen N340 til A7 og tager afkørsel 243 mod Ciudad Jardín. Afkørslen fører under motorvejen og gennem en tunnel. Efter ca. 300 meter drejes til venstre – man skal holde i midten af vejen og vente på at dreje. Følg vejen opad forbi Lidl-supermarkedet og drej til venstre i rundkørslen. Efter et par rundkørsler drejes til venstre i lyskrydset ind på Camino del Colmar, den lange, snoede vej, der fører op i Montes de Malaga.

Adgang til fods

Montes de Malaga vandrerute

Er man til fods kan man tage bus nr. 2 mod Jardín Botánico (den botaniske have). Fra det sidste stoppested er der 10 minutters gang ligeud, til der på venstre hånd kommer en tunnel under hovedvejen, som fører ind til Jardín Botánico. Til højre fører vejen op til Montes de Malaga og en af bjergenes lettest tilgængelige vandreruter, Sendero de Picapedreros.

Ruten er 6,7 km lang og følger en bred grusvej, der også benyttes af mountainbikere. Turen op og ned tager i alt 3-4 timer til fods.Det er ikke naturparkens smukkeste rute, men man passerer flere ruiner og der er udmærket udsigt undervejs. Den brede grussti er god at gå på og er stejl nok til at give god motion uden at blive for udfordrende for personer i almindeligt god form.

Hvis du har lyst til at bo i nærheden af Malagas naturpark kan du her finde feriebolig ved Montes de Malaga og lige i nærheden feriebolig i Los Verdiales.